Vore helte:
Heltene har hjulpet Roi Luis tilbage på tronen i Vale Delf og Ian har teleporteret alle tilbage til Det Gule Kompagnis hovedkvarter i De Tre Tårne. Nu sidder heltene på stamkroen og nyder en fredelig aften.
Mens heltene sidder og nyder noget øl på den lokale kro, kommer en ung fyr (ca 15 år gammel, blond og noget ranglet i det) hen til dem og spørger: ”Er det jer der er Malle og Gruf? Onkel sagde at I nok sad nær en tønde øl.” Fyren præsenterer sig som Brian, og han har et brev med til dem fra ’Onkel’:
Til mine trofaste venner Malfecious, Grolf, Ian, Roland og Robin
Overbringeren af dette brev er søn af en af mine personlige venner.
Jeg vil bede jer om at tage jer af ham og lære ham noget om livet.
Luis Roi
PS: Brians mor vil blive meget skuffet hvis der tilstøder ham noget.
PPS: Det haster ikke med at bringe ham tilbage, sørg for at vise ham en masse. I kan bringe ham tilbage til 10 års jubilæet.
PPS: Har han husket at aflevere posen med ædelsten til at dække omkostningerne.
PPPS: der skal være 5 rubiner
Nogle dage senere modtager Det Gule Kompagni et brev fra Barske Bart fra ranchen ”Delirium” på Græssletten.
Det bliver hurtigt vedtaget af officererne at Grolfert og hans gruppe er perfekte til at tage langt væk og finde ud af hvad der nu er gået galt. Det er lidt uklart om det er kvæg der er besat af demoner, rnachfolk der angribes af køer, køer der angribes af usynlige abedemoner til hest eller noget helt andet.
Grolfert og hans helte samt deres nye plejebarn, Brian, tager afsted, de kender jo turen.
Heltene ved ikke præcist hvor Delirium ligger, men har en rimelig formodning om hvor de skal hen, og så må de jo spørge sig for på de ranche og småbyer de finder.
Heltene finder ikke alvorlige problemer før de kommer frem til omegnen af Delirium.
Naboerne brokker sig over at der forsvinder kvæg fra deres ranche. Nogen af dem mistænker Barske Bart for at stjæle kvæg, men ingen har kunne finde beviser. Det er ligesom om det forsvundne kvæg bare ’forsvinder’.
Ranchen Delirium er i en temmelig sølle stand. Mandskabsbarakken er tom, der er kun en håndfuld heste og ingen kvæg i syne. Jorden ser også noget udpint ud og græs og træer og buske er halvvisent. Og brønden er løbet tør.
Ud over Barske Bart er der kun hans sønner Darian, Holger og Leif-Erik tilbage. Og Holger er forsvundet…
Barske Bart og hans sønner fortæller at kvæget bare ’forsvandt’ en lille flok ad gangen. Og nogle gange ’forsvandt’ en af kvæghyrderne også.
Den eneste der er forsvundet uden at ’forsvinde’ er Holger. Måske kan nogle helte med skarpe øjne finde spor af ham?
Heltene drager ud i omegnen for at lede efter noget unormalt. De følger et spor, der måske er fra Holger, som fører op i nogle klipper. Her finder de en lille dyb lukket dal med lodrette klippesider (måske 200’ diameter, 60’ dyb). Det ser ud til at der ligger en masse dødt kvæg nede i dalen, og det ser ud til at der er en del store gribbe eller andre rovfugle der holder fest dernede.
Heltene myrder uden problemer disse mandsstore ravne, hvorefter en noget større og ondere ravn kommer flyvende. Den stygge ravn starter festen med at ånde kulde ud over alle heltene der til formålet har dannet en tæt formation. Mens Grolfert i panik leder efter et sikkert sted at starte sit healing-potion-drikkelag, stiller flertallet af de andre helte op til at forsvare sig. Efter en kort men intens kamp skyder Robin kæmperavnen ned så den styrter ned i hovedet på Fido, der straks viser sin utilfredshed ved at sønderrive fuglen.
Ved nærmere undersøgelse af de døde dyr ses det at kroppene ikke har tegn på at være styrtet ned i dalen. Dyrene er hele, når man ser bort fra hvad ravnene har gjort, samt det faktum at alle dyrene har et hul hvor hjertet er blevet fjernet. Samlet set ligger der måske 100 stykker kvæg, langt fra det antal der er forsvundet.
Heltene finder snart sporet efter Holger igen og følger det hen til en kløft der bliver smallere og dybere indtil den bliver til en ujævn 20’ bred 30’ høj hule der der snor sig yderligere omkring 100’ ind i klippen, indtil den udvider sig til 50’ på hver led (også højden). Hulen har en del stalamit/stalatit-agtige klipper rundt omkring, omkring 20% af gulvet er dækket.
På bagvægen hænger resterne af en person som et X i lænker. Personen er tydeligvis død (store åbne sår, ingen øjne, kæmpehul hvor maven skulle være), men det kræver en nærmere undersøgelse at finde ud af mere.
Inden nogen når at rode med liget, bliver heltene overfaldet af en større flok svagt menneskelignende væsner der ikke ser sprællevende ud, men som er meget mere aktive en zombier.
Efter kampen undersøger heltene liget og opdager at det er liget af en ork. Og sjovt nok kunne de nu helt døde modstandere også godt have været levende orker før de blev død-døde-orker.
Ved at lede efter magiske ledetråde, opdager Ian en forbindelse mellem liget og ’noget’ der nok er ’derover i den retning hvor vi kom fra’.
Heltene følger Ians fornemmelse og genfinder sporet efter Holger. De følger sporet som efter en del afstikkere, ender med at føre tilbage til ranchen.
Ranchen virker helt uddød nu, bortset fra at der står en ret træt hest i stalden. Dens hestesko matcher de spor heltene har fulgt de sidste dage.
Inde i ranchhuset finder heltene liget af Holger delvist sønderrevet liggende nær en magisk cirkel komplet med lys der kun er halvt brændt ned. Ian mener at cirklen virker som en aktiv portal så længe lysene forbliver tændt, og at der er omkring 3 timers brændetid tilbage. Ian er klar over at han med en teleport altid kan føre hele gruppen hjem til Det Gule Kompagni i De Tre Tårne, så det er nok ikke nødvendigvis en envejstur til verdens ende at tage portalen. Grolfs ’indre stemme’ er sikker på at det er rigtigt at tage turen gennem portalen.
Kap. 3: Bag portalen
Heltene kommer ud på en en lav trinpyramide med et indgraveret portalsymbol på toppen. Rundt om er der en del kranier, knogler samt en del blod.
Trinpyramiden ligger i noget der ligner en jungle der ligger i et stort krater af en udslukt(?) vulkan.
Nærmere undersøgelse viser at vulkankrateret er ca 2 miles i diameter og at kraterkanten er stort set lodret, 300’ højt og umuligt at klatre op ad uden magiske hjælpemidler.
En ikke særligt brugt sti fører fra trinpyramiden ud i junglen. Her møder den snart flere stier som ser ud til at være sat af noget der er større end en ogre og som har store fødder med store kløer. Der er også dyrelyde fra fugle og store og små dyr der brøler.
Mens heltene undersøger junglen og leder efter noget de kan myrde, falder en kæmpeslange ned fra et træ og forsøger at sno sig rundt om alle heltene, med hver helt holdt fast af en forskellig del af slangekroppen.
Umiddelbart efter kamplarmen fra slangelegen har lagt sig kan heltene høre at noget stort og tungt er ved at ankomme i ret høj fart. Heltene har lige tid til at forberede sig inden næste hold frivillige ankommer.
En flok ogrestore dinosaurer ankommer i en samlet hjord. De virker meget aggressive og tænker kun på at myrde heltene. De er måske for dumme til at stikke af. De bliver heller ikke skræmt af ild eller magi, den slags forstår de ikke er farligt.
Efter at den sidste dino er holdt op med at bevæge sig falder roen på igen. Heltene kan i fred og ro slå lejr og vente til næste dag med at forsætte med at rode rundt efter spor af ondskab.
Heltene finder snart en lysning med endnu en trinpyramide, denne er dog mindst 40’ høj med 4 trin samt en enkelt trappe op. Der er også en portal-ting på toppen af den, og den ser ud til at være delvis aktiveret.
Mens heltene kikker på dette, lægger de mærke til at en gruppe orcer er kommet ud i lysningen fra en anden sti end den de selv fulgte. Orcerne bærer på nogle stænger hvor der hænger nogle fanger. Orcerne har ikke set heltene endnu.
Lidt larmende vold senere kikker heltene på hvad de nu har hærget
Fangerne viser sig at være 2 sabeltigre der er bevistløse. Lederen af orcerne havde en amulet der godt kunne passe ind i et mærke oppe ved portal-tingen.
Heltene følger sporet af orcerne tilbage hvor de kom fra. De finder en lille trinpyramide, mangen til den de kom fra. Den ser ud til at skulle aktiveres på samme måde som den den portal de selv kom fra, dvs med kranier, knogler, bold og andre ting. Og nu er der ligesom lokal mangel på dinoer til at levere råmaterialer.
Heltene går tilbage til portaltingen hvor de myrdede orcer og finder ud af at den kun kræver orc amuletten for at blive aktiveret.
Heltene kommer ud af portaltingen ved en ny portalting der ligner den de lige har taget. Den store forskel er at de ikke længere er i en jungle i et vulkankrater, men er tæt på kanten af den flade top af en ca 200’ bred og 100’ høj klippesøjle der rejser sig op fra en helt død og gold stenørken.
Midt på toppen er der noget der ligner en anden portalting.
Omkring 50’ væk er der en flok dinosaur-skeletter der allerede er begyndt at storme hen mod heltene. De vil nok sige pænt goddag.
Heltene kommer i store problemer, men så bliver Brian træt af at stå bagved og kikke. Brian skifter til sin drageform og med flammer og klør går han i gang med storhærge de døde dinodyr.
Efter en anelse mere vold er der en lokal mangle på døde dyr, så heltene beundrer Brians drageform - den havde de ikke set komme. Brian fortæller at i hans familie holder de det hemmeligt at de er drager. Det er helt fint for heltene.
Portaltingen ser ud til at være langtidsåben og kræver ikke noget for at anvende den.
Heltene havner i et underjordisk rum med en returportal-ting. Rummet har 2 gange i hver sin retning.
Der er en gruppe orcer på vagt her, men de regner ikke med at der kommer nogen uventede farlige gæster, så de er ikke helt vågne. De når ikke at blive helt klar over at der er gæster.
Den ene gang fører til en trappe op der er er spærret af en enorm klippeblok og sikkert også af andre ting. Der er i hvert fald noget magisk der forhindrer at stenen eller gangen bliver ændret så man kan komme op. Det er nok derfor nogen har lavet en portal ind.
Den anden gang fører videre til en samling rum hvor heltene overfalder 3 Kroax-præster samt deres horde af zomber og skeletter.
Heltene er i god form og hærger alt og alle inden de stjæler alt af værdi.
Ian sørger for en teleport hjem til Det Gule Kompagni hvor historier skal fortælles og lootet sorteres og omsættes.
Brian modtager en besked om at han skal vende hjem, så efter en festlig aften og med masser af tømmermænd skilles Brian fra Det Gule Kompagniet, 4. deling, 3. gruppe.